Monday, July 21, 2008

Wang kecil dan NGV

Bagi sesiapa yang tidak pernah mengisi gas NGV, mereka akan menyangkakan bahawa pengisian gas sama aje dengan pengisian petrol atau diesel. Pam aje... tapi sebenarnya jumlah yang dapat masuk ke dalam tangki gas adalah bergantung kepada beberapa faktor terutamanya kekuatan kompressor gas semasa pengisian dibuat.

Maka adalah mustahil sekiranya pengguna mahukan jumlah gas yang dibeli menepati wang yang ingin dikemukakan sebagai bayaran. Selalunya pembelian gas untuk NGV akan memerlukan pembayaran yang melibatkan wang kecil... contohnya RM6.72 atau 8.53 dan lain-lain contoh seumpamanya... selalunya dalam kes sebegini, wang yang dikembalikan kepada pengguna selalunya kurang... "short" beberapa sen, walaupun kerajaan telah menetapkan jumlah yang perlu dibayar digenapkan ke angka yang terdekat menurut garis panduan yang telah ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia.

Dah la bayar secara tunai, almaklum selalu "short" pulak...(beberapa sen pun duit juga... )

Sewajarnya kerajaan memikirkan cara pembayaran alternatif contohnya dengan menolak jumlah wang tersimpan yang sedia ada dalam kad Touch & Go, contohnya . Kalau tidak, sampai bila-bila keadaan tidak diperbaiki... maka akan ku haramkan buat selama-lamanya setiap dan tiap-tiap sen yang pengusaha stesyen gas sapu tanpa kerelaan hati ku .... Kat Akhirat kelak, pandai-pandailah kome gonggong wang siling tu ganti balik kat aku!

No comments: